البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت
منتدى عاشقات الاشغال اليدوية
اهلا بيكى زائرتنا الجميله شرفتينا يا عسوله سجلى معانا
او اشتركى فى قناتنا هنا
https://www.youtube.com/channel/UCBHY7_kmw_eOZOf0ABb64Bg
https://www.youtube.com/playlist?list=PLpnz6EhoujAsr71wq5d0ffPGJ9Vmvvr7A
منتدى عاشقات الاشغال اليدوية
اهلا بيكى زائرتنا الجميله شرفتينا يا عسوله سجلى معانا
او اشتركى فى قناتنا هنا
https://www.youtube.com/channel/UCBHY7_kmw_eOZOf0ABb64Bg
https://www.youtube.com/playlist?list=PLpnz6EhoujAsr71wq5d0ffPGJ9Vmvvr7A
الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
اعلان
لا تنسى زيارة قناتنا الاشتراك
وتفعيل الجرس
عاشقات الاشغال اليدوية
    اسم الموضوع: خدمات شركات النقلالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأحد 18 يونيو 2023, 3:19 pm من طرف    اسم الموضوع: شركة نقل عفشالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأحد 18 يونيو 2023, 3:17 pm من طرف    اسم الموضوع: صنع شبشب من الملابس القديمهالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالخميس 20 أكتوبر 2022, 3:43 am من طرف    اسم الموضوع: افضل شركات نقل عفشالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأربعاء 14 سبتمبر 2022, 10:14 pm من طرف    اسم الموضوع: انا واعمالى اليدوية فى التلفزيونالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالسبت 11 يونيو 2022, 4:14 am من طرف    اسم الموضوع: كعك العيد بطعم السمنة البلدى من غير نقطة سمن بلدىالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالخميس 14 أبريل 2022, 5:44 am من طرف    اسم الموضوع: كسبت قسائم شراء مجانية لموقع جوميا ادخلوا بسرعة 2022البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالسبت 11 ديسمبر 2021, 9:45 pm من طرف    اسم الموضوع: طريقة عمل السجاد الشاج زى الجاهز بالظبطالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالإثنين 22 مارس 2021, 5:05 pm من طرف    اسم الموضوع: من قفص الفاكهة عملت افكار باقل التكاليف لتجديد المطبخ وتحويله لتركىالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالخميس 18 مارس 2021, 4:05 am من طرف    اسم الموضوع: طقم مفارش نول من صنعى وبالطريقه لعيونكمالبنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأربعاء 17 مارس 2021, 1:49 am من طرف

شاطر | 

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 

بحر الحنين

بحر الحنين
خبيرة العاشقات
خبيرة العاشقات

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 710 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 210
انثى
سجل فى : 03/06/2011
العمل/الترفيه : ليسانس حقوق
تاريخ الميلاد : 04/03/1984
المزاج : رومانسى

البنت المدلعه هل تنفع او تصلح تصير راعية بيت
بسم الله الرحمن الرحيم ..

انتشرت في مجتمعاتنا ظاهرة الدلع عند البنات ,, و لا أعرف ما حقيقة هذه التصرفات هل هي عن قناعة أم مجرد تقليد للفتيات الأخريات أو الفنانات .. ؟؟ ؟

نحن نعرف أن هناك فتيات يقال عنهم أنهم دلوعات بل يقال عنهم أحيانا بأنهم دلوعات بدرجة الغنج .. !!

و لكن !! سؤالي ,, هو هل يا ترى سيستمر دلعهم على نفس الطريقة لا سيما أن الأمر لا يختص فقط بالدلع و إنما يتبع ذلك من سلبيات على الحياة الزجية ..

فهناك الكثير من الفتيات (( ليس الكل )) يعيشون في حضن الأهل و في دلال أبوي مفرط حيث طلباتهن أوامر و أمنياتهن تتحقق لكن هل يصدمن عندما يغادرن بيت الأهل إلى بيت الزوجية ؟؟ !!!

الزواااااااج مسؤولية حياة تستلزم العطااااء قبل الأحذ .. و هو أمر لا تستطيع فعله المدللة التي تربت على القبول لا أن يرفض لها أي طلب ..

فنحن نسمع عن بعض الفتيات يقولون : أنا لا أدخل المطبخ ......... الخ
و نسمع دااائما كلمة : لدينا شغالة ...

أهي مؤهلة أن تصبح زوجة ؟؟؟؟
أم دلال الأهل أفسدها مما يحول حياتها و حياة زوجها إلى جحيم ؟؟؟

و هل ممكن أن تتغير و تتأقلم بعد الزوااج ؟؟
أم أنها ستبقى مثلما كانت في بيت أهلها ؟؟

{.... توقيع بحر الحنين ....}

مواضيع مماثلة

-
» هذةصورة البنت فكيف تكون صور امها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
» تعالى شوفى الموبيل عمل ايه فى البنت
» كيف تكون لبقاً ؟
» لزم تكون معك هالسبعه المفاتيح !!
» وذكر فان الذكرى تنفع المؤمنين.........
مُشاطرة هذه المقالة على: reddit

ردود موضوع : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل
كاتب الموضوعرسالة

تونسيه وافتخر

تونسيه وافتخر
مشرفه عامه

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 710 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1211 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت ZUS12
انثى
سجل فى : 18/12/2011
تاريخ الميلاد : 25/10/1984
المزاج : الحمد لله نشكره ونحمد فضله

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالسبت 03 مارس 2012, 9:00 pm

باعتقد انو في كتير من البنات "الدلوعات" تنصدم في الزواج الفترة الاولى لانو الزواج مسؤولية قبل كل شيء فبيكونو مفكرين انو حايعيشو بس في الحلم الوردي بتاعهم وحبيبي وحشتني ووو...وانا رايي انو الاهل لازم يتحملو جزء من المسؤولية لانو لاااازم يهيؤو بناتهم قبل ما يزوجوهم

{.... توقيع تونسيه وافتخر ....}

أسامي

أسامي
مديره الموقع

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Star5
انثى
سجل فى : 03/05/2011
العمل/الترفيه : مدرسة لغة إنجليزية
المزاج : الحمد لله
البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347522429552 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347524138742 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347524242782 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347524795792

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأحد 04 مارس 2012, 9:01 am

أعتقد ينفع لو زوجها راجل بجد

هههههههههههههههه

هيمشيها على عجين ما تلخبطوش بس هيتعب شوية في الأول

{.... توقيع أسامي ....}

اول همسة

اول همسة
مشرفه عامه

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1211 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 110
انثى
سجل فى : 28/09/2011
العمل/الترفيه : محققه في محكمة
المزاج : الحمدلله علي كل حال

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأحد 04 مارس 2012, 2:25 pm

انا حاطه ايدي علي قلبي من الموضوع دة
مش عارفه بنتي هتعمل ايه لما تتجوز
لا بتحب المطبخ ولا بتعمل حاجه خالص في البيت
ملهاش غير في الدراسه والابحاث وبس
شخصيه علميه معمليه فذة
ربنا يستر ادعولها

{.... توقيع اول همسة ....}

المتفائلة
عاشقه استاذه
عاشقه استاذه

انثى
سجل فى : 22/02/2012
تاريخ الميلاد : 12/08/1984

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالسبت 10 مارس 2012, 3:51 pm

والله انا مش عارفة اقوللك ايه
بس انا في رايي ان البنت الدللوعة لا تحس بالمسؤلية تجاه احد
فكيف ستكون بيت وعائلة

{.... توقيع المتفائلة ....}

نلتقي لنرتقي

نلتقي لنرتقي
عاشقه محترفه
عاشقه محترفه

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 710 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1211 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 110
انثى
سجل فى : 30/12/2011
العمل/الترفيه : الاشغال اليدويه
تاريخ الميلاد : 01/09/1992
المزاج : 100%

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالسبت 10 مارس 2012, 5:30 pm

والله انا عن نفسي البنت المتدلعه لا بتنفع في بيت اهلها لانها لو ما اشتغلت في بيت اهلها مش حتتقدم ولا حتنفع في زواج لان خيركم خيركم لاهله بس والله عندي قصه بسيطه ممكن نذكرها هيا ايجابيه شوي بس ممكن تحصل بطريقه ثانيه يعني سلبيه
القصه هي ان احدى البنات تزوجت ولم تكن تحمل مسؤوليه ولا تعرف تطبخ فالاسبوع الاول مر وما دخلتش المطبخ فالزوج كان يجيب اكل من المطعم ويقول هذا اول اسبوع براحتها وجا ثاني اسبوع وما دخلتش المطبخ فسألها زوجها في يوم
وين الغدا قالت ما طبختش اليوم قالها ليه قالت انا ما بعرفش اطبخ فزوج ما شاء الله حكيم وحب يستر عليها ههههه عزم ابوها وجابلها كل متطلباتها فالمطبخ وجاء والدها وهو ينتظر الغدا فقال لزوج عازمني ومفيش غدا قاللها يا فلانه فين الغدا قالت ما طبخت قالها ابوها ليه قالتلو مابعرفش اطبخ اتكسف ابوها وقال لزوجها معلش حاخد البنت شهر معايا وحرجعها ورجعها ابوها للبيت وطبعا عاتب امها شر عتاب وقالها عندك شهر تعلميها الطبخ فالام طبعا عرفت غلطتها واجتهدت ما شاء الله مع بنتها وبعد شهر كلم زوجها وقالو يا ابني سامحنا وتعال خود مراتك ورجعها البيت وخلصت هههههههههههه
بس في اعتقادي هذا الرجل ما فيش منو كثير اليومين دول يعني قبل ما تتزوج البنت المفروض تعلمها امها الطبخ عشان تكون قد المسؤوليه

اسفه عالاطاله وشكرا عالموضوع ام سندس الغاليه

{.... توقيع نلتقي لنرتقي ....}

أسامي

أسامي
مديره الموقع

انثى
البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347522429552 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347524138742 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347524242782 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1347524795792

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالسبت 10 مارس 2012, 6:52 pm

حلوة القصة دي يا أمول بس مين اللي بيعمل كده

عندنا التليفون هو النجدة

ماما قولي لي الفراخ بتتطبخ ازاي؟

هههههههههههههههه

وبعدين كلنا كنا مدلعين أوي بس المسؤولية بتعلم الواحد

أنا واحدة من الناس كنت هابلط المطبخ بالكيك البلاطة بتاعي

وكان كل مرة أعمل كيكة بلاطة جوزي يقول لي حوشيهم علشان نبلط المطبخ تاني

ههههههههههههههه

والله صبر علي لحد ما بطنه نشفت بس دلوقتي

بقيت أعمل طبخات أحسن من أمي وحماتي وبقيت أقول لهم الوصفات كمان

يعني أقصد إن التجربة بتجيب نتيجة بس المهم الصبر

ربنا يبارك في زوجي صبر كتير بصراحة

هههههههههههههههه

{.... توقيع أسامي ....}

بربر2007

بربر2007
مشرفه عامه

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 710 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1211 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 110 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 09GM2 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 210

انثى
سجل فى : 24/02/2012
العمل/الترفيه : مدرسة لغة عربية
المزاج : فى نعمة وستر من الله

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأحد 11 مارس 2012, 7:19 am

هههههههههههههههههه

موضوكم حلو ورائع

انا راى ان البنت مهم جداااااااااااااااااااااااااا

تكون مدلعة وفرفوشة وفى نفس الوقت ست بيت وطباخة برفكت

لان الموااااااااااااااااااااقف بتبقة كتير محرجة بعد الجوااااااااااااااز

الحمد لله كنت بعرف اعمل كل حاجة قبل الجواز

{.... توقيع بربر2007 ....}

أسامي

أسامي
مديره الموقع

انثى

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالأحد 11 مارس 2012, 8:41 am

شطورة يا عبير والله أنا كنت بأقلي بيض وأطبخ الرز ودا آخري

ههههههههههههههههه

بس والله لقيت الطبخ متعة كنت فاكراه صعب وبأكسل أجرب عند ماما

بأخاف يتريقوا علي وخصوصا أخويا الكبير ما بيعجبوش العجب

ههههههه

بس إن شاء الله أعلم بناتي كل حاجة قبل الجواز

{.... توقيع أسامي ....}

نلتقي لنرتقي

نلتقي لنرتقي
عاشقه محترفه
عاشقه محترفه

اوسمتى : البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 710 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 1211 البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت 110
انثى
سجل فى : 30/12/2011
العمل/الترفيه : الاشغال اليدويه
تاريخ الميلاد : 01/09/1992
المزاج : 100%

مُساهمةموضوع: رد: البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت   البنت المدلعه هل تنفع تكون راعيه بيت Emptyالإثنين 12 مارس 2012, 7:47 pm

ههههههههه منوووورين انا والله لما كنت بدرس ما كنتش اعرف اطبخ الاكلات الرئيسيه بس ليا سنه الان جالسه بالبيت ولله الحمد الكل يشكر في طبخي ويقولو ليك نفس حلو فالاكل هههههههههه مغروره صح خخخخخخ انا ما بحبش الدلع ولا البنات المدلعين لان مسؤوليتك تبدأفي بيت اهلك قبل بيت زوجك مشكورين عالاراء الحلوى

{.... توقيع نلتقي لنرتقي ....}

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1